XIXդարում Ռուսաստանում հատուկ և հանրակրթական մանկավարժական համակարգերի տարանջատման միտումը արտահայտվեց խուլուհամրերի, կույր, հաշմանդամ երեխաների համար կացարանների և դպրոցների կազմակերպումով` նրանց հիվանդություններին համապատասխան: Չլուծված մնաց հետ մնացող երեխաների կրթության խնդիրը սովորական դպրոցներում:Այդ առնչությամբ հետաքրքիր է Ն. Վ. Իսակովի փորձը, ում նախաձեռնությամբ 1865 թ-ին Սարատովի մարզի ռազմական դպրոցներից մեկում բացվեցին, այդպես կոչված, միջանկյալ կամ կրկնվող դասարաններ, որոնք 1868թ-ին վերափոխվեցին «հատուկ հաստատության» այն երեխաների դաստիարակության համար, որոնք հետ մնալու, հիվանդության կամ բնավորության վատ գծերի պատճառով առաջացնում էին դժվարություններ սովորական ուսումնական հաստատություններում, և կարող էին վնասակար լինել իրենց ընկերների համար:
Այսպիսով, կարելի է եզրակացնել, որ Ռուսաստանի կրթական համակարգի կայացումը շատ բաներում կրկնօրինակել է Արևմտաեվրոպական մոդելը. հետ մնացող երեխաների առանձնացումից` սովորական դպրոցներին կից օժանդակ դասարաններում`ներառման գործընթացը համեմատաբար պահպանելով, մինչև հատուկ դպրոցների կազմակերպումը`բացառելով առողջ երեխաների շփումը սահմանափակ հնարավորություն ունեցող երեխաների հետ:Սկսած XIXդարի վերջից ռուսական տպագրության մեջ և համագումարներում գիտնականները և փորձագետները (Е.К. Грачева, В.П. Кащенко, И.В. Маляревский, Г.Я. Трошин и др.), ավելի հաճախ էին արտահայտվում էին կրթության և առողջապահության բնագավառում բարեփոխումներ կատարելու մասին:
XIX-XXդարերի սահմանագլխում Ռուսաստանում բացվում են բժշկա-մանկավարժական հաստատություններ սահմանափակ հնարավորություններով, հետամնաց, որբ և վատ պահվածքով երեխաների համար:
Այդպիսի հաստատությունների հիմնադիրներից պետք է նշել Ի. Վ. Մալյարևսկուն, ով բացել է բժշա-կրթական հաստատություն հոգեկան խնդիրներ ունեցող երեխաների համար, նրանց, աշխտանքային կյանքին հարմարվելու համար, աջակցելու նպատակով:
Հատուկ ուշադրության է պետք արժանացնել Գ.Յա. Տրոշինի գործունեությունը (1874–1938) -Կազանի համալսարանի շրջանավարտ, ով մշակել է շեղված մանկության մարդաբանական-հումանիստական հայեցակարգը, որի հիմնական գաղափարները ներկայացվել է «Կրթության մարդաբանական հիմքերը» աշխատությունում:
Տրոշինի գիտական դիրքորոշումը կայանում է երեխաների դաստիարակության մարդասիրական մոտեցումը մարդաբանության տեսանկյունից:
Տրոշինի գիտական Մոտեցումը
Գիտնականը եկել է այն համոզմանը, որ ըստ էության սովորական և ոչ սովորական երեխաների միջև տարբերություն չկա, և մեկի և մյուսի մոտ զարգացումը ընթանում է նույն ձևով:Տարբերությունը կայանում է միայն զարգացման եղանակում: Որպես դպրոցական-բուժական հաստատության հիմնադիր, Տրոշինին հետաքրքրում էր սահմանափակ հնարավորություններով երեխաների կրթության և դաստիարակության ոլորտի ոչ միայն բժշկական, այլև հոգեբանա-մանկավարժական հիմնադրույթները: Քննադատելով իր ժամանակակից հանրակրթական դպրոցը, Գ. Յա. Տրոշինը ընդգծեց, որ այն շատ քիչ ուշադրություն է դարձնում թույլ, հետամնաց երեխայի խնդիրներին, կենտրոնանալով, հիմնականում,՝ ավելի խելացի և ավելի լավ հարմարվող երեխաների վրա: Ինչ վերաբերում է հետ մնացող և հատկապես, սահմանափակ հնարավորություններով երեխաներին, ապա նրանք կամ ընդհանրապես չեն ներգրավվում ուսումնական հաստատություններում, կամ էլ այդտեղ հայտնվելով մնում են անորոշ երկար ժամանակով, առանց իրենց օգուտի և ի վնաս մյուսների: Հիմնականում՝նրանք վտարվում են դպրոցից և համալրում են լավագույն դեպքում՝անհաջողակների, իսկ վատթարագույն` դեպքում մուրացկանների, հանցագործների և խուլիգանների շարքերը:
Գիտնականը եկել է այն համոզմանը, որ ըստ էության սովորական և ոչ սովորական երեխաների միջև տարբերություն չկա, և մեկի և մյուսի մոտ զարգացումը ընթանում է նույն ձևով:Տարբերությունը կայանում է միայն զարգացման եղանակում: Որպես դպրոցական-բուժական հաստատության հիմնադիր, Տրոշինին հետաքրքրում էր սահմանափակ հնարավորություններով երեխաների կրթության և դաստիարակության ոլորտի ոչ միայն բժշկական, այլև հոգեբանա-մանկավարժական հիմնադրույթները: Քննադատելով իր ժամանակակից հանրակրթական դպրոցը, Գ. Յա. Տրոշինը ընդգծեց, որ այն շատ քիչ ուշադրություն է դարձնում թույլ, հետամնաց երեխայի խնդիրներին, կենտրոնանալով, հիմնականում,՝ ավելի խելացի և ավելի լավ հարմարվող երեխաների վրա: Ինչ վերաբերում է հետ մնացող և հատկապես, սահմանափակ հնարավորություններով երեխաներին, ապա նրանք կամ ընդհանրապես չեն ներգրավվում ուսումնական հաստատություններում, կամ էլ այդտեղ հայտնվելով մնում են անորոշ երկար ժամանակով, առանց իրենց օգուտի և ի վնաս մյուսների: Հիմնականում՝նրանք վտարվում են դպրոցից և համալրում են լավագույն դեպքում՝անհաջողակների, իսկ վատթարագույն` դեպքում մուրացկանների, հանցագործների և խուլիգանների շարքերը:
Այսպիսով, իր մտորումներում, Տրոշինը բարձրացրեց կրթական համակարգում առողջ երեխաների և հատուկ մոտեցում պահանջող երեխաների դերին առնչվող խնդիրներ` քայլ անելով մանկավարժական ինտեգրման հարցը ուսումնասիրելու և ձևակերպելու համար: Ասածը հաստատելու համար, կարելի է բերել Տրոշինի միտքը սոցիալական արատի բնույթի մասին.
— Պետք է հիշել, որ երեխաների շեղվածությունը մեծամասնությամբ`ոչ նորմալ սոցիալական պայմանների արդյունք է: Հետագայում այդ միտքը տեղ կգտնի Վ. Պ. Կաշչենկոյի և Լ. Վ. Վիգոտսկու աշխատություններում:
Տրոշինի՝ տարբեր կրթական հնարավորություններով երեխաների դաստիարակության և ուսուցման ինտեգրացիոն մոտեցման զարգացման և կայացման գործում առանցքային դերը կայանում է նրանում, որ նա առաջիններից մեկը նշեց արատի սոցիալական բնույթը և սկսեց տեսական մանկավարժական ինտեգրման խնդիրների մշակումը:Գիտնականի կողմից առաջադրվել և հիմնավորվել են ինտեգրված աշխատանքի հիմնարար սկզբունքները՝ որոնց մեջ նա հատկապես առանձնացրել է բժշկա- հոգեբանական և մանկավարժական հիմնադրույթների փոխադարձ կապը, միջառարկայական կապերը, երեխայի դրական ներուժի օգտագործումը, ուսուցման անհատականացումը, ձեռքով աշխատանքի կարևոր դերը, երեխայի ստեղծագործական ինքնուրույնության ապահովումը:
Մանկավարժական ինտեգրման գաղափարը, որը զարգացվել է Գ. Տրոշինի աշխատություններում, հիմնվում է ուժեղ գիտական փաստերի վրա, ինչը և տարբերում է տարբեր կրթական հնարավորություններով երեխաների ուսուցման գիտական ինտեգրման մոտեցումը ` հասարակական հարաբերությունների զարգացման վաղ փուլերում տարերային ինտեգրացիոն գործընթացներից:
Մանկավարժական ինտեգրման զարգացման գործում մեծ նշանակություն է ունեցել Ռուսաստանում Վ. Պ. Կաշչենկոյի գործունեությունը (1870–1943), բժիշկ-հոգեբանի, ով ստեղծեց առողջարան- դպրոց` թերություններով, նյարդային և դժվար երեխաների համար: Այդ հաստատությունը համատեղում էր մանկավարժական, բժշկական և հետազոտական նպատակներ: 1914 թվականին հրատարակված «Դժվար երեխաների կրթությունը և դաստիարա-կությունը» աշխատությունում Կաշչենկոն, ինչպես Տրոշինը, ընդգծում էր երեխայի զարգացման մեջ` միջավայրը:
«Եթե աննորմալ, տգեղ, միջավայրը հաշմանդամեցնում է երեխային, ստեղծում է անհաջողակներ, նյարդային մարդկանց, ապա առողջ միջավայրը` երեխայի առանձնա-հատկություններին հարմարեցված և նրանց հաշվի առնել ցանկանալով, ընդունակ է կրթել և վերադաստիարակել նրան»: Այդպիսի միջավայր Կաշչենկոն իրեն ժամանակակից զանգվածային դպրոցական համակարգում չէր տեսնում:
Կաշչենկոյի մոտեցումը
Բայց Կաշչենկոյի մոտեցումը այդ դեպքում ավելի լայն է, քան Տրոշինի տեսակետը: Կաշչենկոն կշտամբում է ստեղծված կրթական համակարգը նրա համար, որ այն կենտրոնացած է միայն միջին աշակերտի վրա. «Համահարթեցումը, բոլորին միատեսակ մոտեցումը մնում է սովորական տիպի դպրոցի առաջնային մեղքը», որտեղ ուժեղ, տաղանդավոր երեխաները և թույլ երեխաները պետք է հարմարվեն դասարանի մեծամասնությանը»:Այդպիսի միջավայրը Կաշչենկոն համարում է անառողջ և վնասակար յուրաքանչյուր երեխայի զարգացման համար և առաջադրում է պահանջներ, համահունչ ինտեգրացիոն մանկավարժության հիմնական սկզբունքներից մեկի հետ. ոչ թե երեխան պետք է հարմարվի կրթական համակարգին, այլ դպրոցը պետք է նկատի ունենա յուրաքանչյուր երեխայի անհատական առանձնահատկությունները:
«Մենք չենք հարկադրում երեխաներին ուսուցում, չենք հարկադրում նաև աշխատանք: Մենք ելնում ենք երեխայի մոտ առաջացած հետաքրքրությունից, Մենք խորացնում ենք այդ հետաքրքրությունը և դրանից երեխային ուղղորդում գիտելիքի համապատասխան ոլորտները»:
Հիմնական սկզբունքներից, որոնց վրա հիմնվել է Կաշչենկոյի ինտեգրման գործունեությունը, առողջարան-դպրոցին են վերաբերում հետևյալները.
1. Հատուկ վերապատրաստված բժիշկների և մանկավարժների համագործակցություն, որի կոչը հնչեցրեց Կաշչենկոն Ռուսաստանի բնախույզների համագումարում արդեն 1909թ-ին:
2. Ուսուցման անհատականացում.
3. Միջառարկայական կապեր և ուսուցման կապը կյանքի հետ-Ուսումնական կուրսի առանձին առարկաների դասավանդումը չպետք է իրականացվի մեկուսացված, որպեսզի առանձին ուսումնական առարկայի հանդեպ հետաքրքրությունը կարողանա տարածվել մյուս առարկաների վրա: Ուսումնական առարկաների կապը շրջապատող կյանքի հետ ապահովում է փնտրտուքներ, իմաստավորումներ, զուգահեռների, համեմատությունների և հակասությունների բացատրություններ:
4.Հենվածություն դիտողականության և «ձեռքի աշխատանքների» վրա:
Կաշչենկոն քննում է` սովորական դպրոցը բերանացի անցնելու համար, երբ աշակերտը լինում է պասիվ ունկնդիր, իսկ նրա անհատականությունը քնում է չարթնանալով իրեն խորթ գիտությամբ: Մասամբ, այդ պատճառով Կաշչենկոյի առողջարան-դպրոցի հիմնական ուսումնա-կրթական ձևը համարվում է ձեռքով աշխատանքը. «հաստատուն հիմք դրած կոնկրետ տպավորությունները, ձեռք բերած հմտությունները թույլ են տալիս առաջընթաց կատարել ավելի վերացական դասերի» :
Այստեղից երևում է, որ Կաշչենկոյի և Տրոշինի մոտեցումները ներառական կրթության հիմնական սկզբունքների շուրջ շատ բաներում համընկնում են:
Կաշչենկոյի առողջարան-դպրոցը ստեղծված հեղափոխությունից առաջ, դեռ 1917թ-ին, շարունակեց իր գոյությունը նաև սովետական ժամանակ:
Շատ հետազոտողներ նշում են նաև, որ սովետական իշխանության առաջին տարիները ընձեռեցին մեծ հնարավորություններ գիտական-հետազոտական և հասարակական-մանկավարժական աշխատանքների համար: Առողջարան-դպրոցը, ինչպես մյուս բոլոր ինստիտուտները, դարձավ պետական հաստատություն: 1918թ-ին դրա հիմքի վրա ստեղծվեց Երեխայի Հետազոտման Տուն, իսկ մի տարի հետո Բացառիկ Մանկության Մանկական Դեֆեկտոլոգիայի և Մանկավարժության Թանգարան:
1918թ-ն հունիսի 5-ին Սովետական ժող. կոմիսարիատի որոշումից հետո այդպիսի մի շարք դպրոցներ ընդգրկվեցին ժողովրդական կրթության համակարգի մեջ` որպես պետական հաստատություններ:
Կաշչենկոյի դպրոցը անվանվեց Լուսժողկոմատի բժշկա-մանկավարժական կայան`իր մեջ ընդգրկելով «շնորհալի, բայց դժվար բնավորությամբ երեխաների և պակաս շնորհալի երեխաների» մանկավարժական կլինիկան, երեխաների ամբուլատոր ընդունումն իրականացնող և բացառիկ երեխաների դաստիարակության հարցերով խորհրդատվություն իրականացնող կոնսուլտացիան, մանկավարժության թանգարանը, սովորական և օժանդակ դպրոցների մանկավարժների վերապատրաստման կենտրոնը:
Կաշչենկոյի դպրոցը անվանվեց Լուսժողկոմատի բժշկա-մանկավարժական կայան`իր մեջ ընդգրկելով «շնորհալի, բայց դժվար բնավորությամբ երեխաների և պակաս շնորհալի երեխաների» մանկավարժական կլինիկան, երեխաների ամբուլատոր ընդունումն իրականացնող և բացառիկ երեխաների դաստիարակության հարցերով խորհրդատվություն իրականացնող կոնսուլտացիան, մանկավարժության թանգարանը, սովորական և օժանդակ դպրոցների մանկավարժների վերապատրաստման կենտրոնը:
Անցնելով առաջ նշենք, որ արդեն ХХդարի սկզբին Ռուսաստանում ստեղծվեց Կաշչենկոյի բժշկա-մանկավարժական կենտրոնը, որը իր կառուցվածքով և սկզբունքներով հիշեցնում էր Թ. Հելբրյուգելի մանկական կենտրոնը՝ Գերմանիայում:
Արդեն առողջարան-դպրոցի կառուցվածքից երևում Վ. Պ Կաշչենկոյի ինտեգրված-մանկավարժական ուղղվածությունը:
Դեռ նախահեղափոխական շրջանում իր առաջ քաշած կոչը` բժիշկների և մանկավարժների ջանքերի համախմբման մասին, գիտնականը իր դպրոցի պրակտիկայով կյանք հաղորդեց, ըստ էության դառնալով այպես կոչված, ուղղիչ մանկավարժության հիմնադիրը`որը նա դիտում էր որպես ընդհանուր մանկավարժության մաս, որը վերաբերվում էր այն երեխաներին, որոնց բացառիկությունը երկրորդական դրսևորում էր և որոնց ուսուցումը տարվում էր հանրակրթական դպրոցում:
Այսպիսով, Վ. Պ. Կաշչենկոյի հասկացությամբ ուղղիչ մանկավարժությունը, արտա-հայտվում է որպես հոմանիշ` ինտեգրված մանկավարժությանը :
Կաշչենկոյի ուղղիչ մանկավարժության հայեցակարգի գործնական մշակումը մեկնա-բանվում է որպես Տրոշինի տեսական դրույթների շարունակություն, արտահայտվում է, որպես առանձնահատուկ երեխաների ներառական կրթության և դաստիարակության գաղափարի զարգացման հաջորդ փուլ:
Այստեղ իմաստ ունի անդրադառնալ նաև «բացառիկություն» հասկացությանը, որին հենվում էր Վ. Պ. Կաշչենկոն, համարելով, որ մյուս բոլորը կրում են բացասական, էմոցիոնալ երանգ:
Հենց Կաշչենկոյի մեկնաբանությամբ «Բացառիկ երեխաներ» հասկացությունը («exceptional children**), եկել է ամերիկյան գրականությունից, և նկատի ունի ոչ միայն ֆիզիկական և հոգեբանական խախտումներով, դժվար երեխաներին, բայց նաև բարձր ընդունակություններով, տաղանդավոր երեխաներին, որոնց կրթական պահանջները նույնպես առնչվում են ինտեգրված կրթության և դաստիարակության հարցերին:
Կաշչենկոն Տրոշինի ետևից մանկական առանձնահատկություններում տեսնում էր ոչ այնքան կենսաբանական պատճառները, որքան « դեֆեկտի» սոցիալականությունը: «Մանկական բացառիկությունը» սոցիալական արատ է, ամբողջ հասարակության արատ:
Եվ նրա հետ բախումը պետք է կառուցվի լայն սոցիալական միջոցառումների հիմքի վրա: Այդպես մեղադրելով արատի ձևավորման գործում կրթության և դաստիարակության սոցիալական անառողջ պայմանները, Կաշչենկոն կանգնած էր մանկավարժական ինտեգրման դիրքերում, արտահայտվելով մանկական միջավայրում առողջ մթնոլորտ ստեղծելու մասին:
Գիտնականը այդպիսի մոտեցումը համարում էր խելամիտ դաստիարակություն,- «Եթե խելամիտ դասիարակության ճանապարհով կարելի է ուղղել թերություններով երեխային, ապա վատ, անխոհեմ դաստիարակությունը կարող է աղավաղել նորմալ երեխայի խելքը և բնավորությունը»:Այսպիսով Կաշչենկոն դաստիարակության գործում մանկական միջավայրին հատկացնում էր առանձին տեղ, և եթե անհրաժեշտ է նաև երեխայի անհատականության ուղղում:
Բայց հասկանալով, որ հասարակության մեծ մասը դեռ պատրաստ չէ ընդունելու ներառման հիմնական մոտեցումները, և որ արդեն ձևավորվել է հատուկ կրթության համակարգը` հստակ ուղղված մեկուսացմանը, ինչպես նաև, որ իր ժամանակրջանում դեռ ստեղծված չէր ներառական կրթության գիտական և տնտեսական բավարար հիմքերը, Կաշչենկոն իր ժամանակից առաջ անցնելով հայտարարեց, որ ճիշտը պետք է լինի բնական, հաստատ ընդունվի այնպիսի օրենք, երբ խուլուհամր կամ կույր երեխան հատուկ դպրոցում սովորելով մնացած ժամանակը անցկացնի սովորական երեխաների հետ շփվելով:Կաշչենկոյի Առողջարան-դպրոցի բժշկա-հոգեբանա-մանկավարժական գործունեության ձևը արմատներով հետ է գնում մանկավարժության մեթոդներին և սկզբունքներին` երեխայի հետազոտման համալիր մոտեցմանը` մարդու մասին բժշկական, մանկա-վարժական, հոգեբանական և սոցիալական գիտելիքներըի տեսանկյունից:
XX դարերում մանկավարժությունը Արևմուտքում տվել է հզոր առաջընթաց` մանկական և մանկավարժական հոգեբանության, գենետիկական հոգեբանության, մանկավարժական սոցիոլոգիայի և սոցիոլոգիական մանկավարժության ոլորտներում: Ռուսաստանում առաջին համատեղ մանկավարժական հետազոտությունները սկսեցին անցկացվել XXդարի առաջին տասնամյակում:
XXդարի 20—30թթ-ին մանկավարժությունը ունեցավ միասնական ինտեգրացիոն մոտեցման զարգացման նշանակալի ներդրում : Հայտնի ռուս հետազոտող-մանկավարժներից կարելի է նշել Մ. Յա Բասովին, Պ. Պ Բլոնսկուն, Կաշչենկոյին, Վիգոտսկուն, Զալկինդային, Լուրիային և ուրիշների:
Հատուկ ուշադրության է արժանի մանկավարժության գիտական առաջատարներից մեկի՝ հայտնի հոգեբան և մանկավարժ Վիգոտսկու գործունեությունը(1896-1934թթ):
Վիգոտսկու ներդրումը մանկավարժությունում ինտեգրացիոն մոտեցման զարգացման մեջ պայմանավորված էր նրանով, որ նա սուր քննադատության ենթարկեց սահմանափակ հնարավորություններով երեխաների կրթության և դաստիարակության համակարգը և, տարբերություն այդ երեխաներին իրենց հասակակիցներից մեկուսացման մոտեցման, առաջ քաշեց թեզիս այնպիսի համակարգի ստեղծման անհրաժեշտության մասին «որում օրգանապես կարող են կապել հատուկ մանկավարժությունը նորմալ մանկության մանկավարժության հետ:»
Լև Վիգոտսկու տեսությունը
Վիգոտսկին, շարունակելով՝ Ա. Գ Տրոշինի, և Վ.Պ.Կաշչենկոի գաղափարները, մնում էր այն մտքին, որ ոչ այնքան արատի կենսաբանական կողմն է առաջացնում առավել դժվարություններ երեխայի մոտ, որքան դրանց սոցիալական հետևանքները: Իսկ մեկուսացված կրթության և դաստիարակության համակարգը խորացնում է այդ սոցիալական խախտումները:
Ի տարբերություն իր նախորդների, Վիգոտսկին գնում է ավելի առաջ՝ նշելով, որ ինտեգրման խնդիրը ոչ միայն դպրոցի խնդիրն է, այլև ընտանիքի :Նա ցույց է տալիսահմանափակ հնարավորություններով երեխաներին ընտանիքում դաստիարակելու, հաճախակի սխալները, որոնց հետևանքը լինում է երեխաների էլ ավելի մեկուսացումը. «Նույնիսկ ընտանիքում կույր կամ խուլ երեխան առաջին հերթին հատուկ երեխա է, հենց այնտեղ այդ չափից ավելի ուշադրությունը և խղճահարությունը ծանր բեռ է երեխայի համար և առանձացնող պատնեշ է մյուս երեխաներից»:
Այստեղից հետևում է այն միտքը, որ ինտեգրումը պետք է սկսել արդեն դաստիարաության վաղ փուլերից` ընտանիքում դաստիարակելուց: Վիգոտսկու այդ մոտեցումը, ինչպես կերևա ավելի ուշ, հնչել է Հելբրուգելի հայեցակարգային գաղափարներում:
Այստեղից հետևում է այն միտքը, որ ինտեգրումը պետք է սկսել արդեն դաստիարաության վաղ փուլերից` ընտանիքում դաստիարակելուց: Վիգոտսկու այդ մոտեցումը, ինչպես կերևա ավելի ուշ, հնչել է Հելբրուգելի հայեցակարգային գաղափարներում:
Վիգոտսկու մեկնաբանությամբ, արատի գործողությունը չի համարվում ուղղակի, այն արտացոլվածն է` «երկրորդականը»:
Գիտնականը հաճախ էր նշում, որ երեխան չի զգում իր արատը ուղղակիորեն: Նա ընկալում է այն դժվարությունները, որոնք բխում են արատներից: Արատի ուղղակի հետևանքը երեխայի սոցիալական դիրքի իջեցումն է:
Հետևաբար շատ կարևոր դեր ունի մանկական խումբը, ոչ մեկուսացնող, այլ երեխային սոցիալական միջավայր ինտեգրողը: Վիգոտսկին նշում է, որ անհատական սահմանափակ հնարավորությունները երեխային չեն դարձնում արատավոր: Նրա ՝ արատի և նորմալ վիճակի աստիճանը կախված է հասարակության վերաբերմունքից և սոցիալական փոխհատուցումից:Դատելով նման ձևով Վիգոտսկին ձևավորում է կրթության նպատակը. «Սոցիալական լիարժեքությունը կրթության նպատակի վերջնական կետն է»:Նա գտնում է, որ հնարավոր է այդ պայմանների ձեռքբերումը հատուկ կրթության գործող համակարգում:
Այսօր ոչ մեկի համար գաղտնիք չէ, որ հատուկ դպրոցը առաջացնում է համակարգված բաժանում նորմալ միջավայրից, և Լև Վիգոտսկին կայացնում է հատուկ դպրոցին չափազանց խիստ դատավճիռ. «Հատուկ դպրոցը իր բնույթով հակասոցիալական է և ուսուցում է հակասոցիալացում: Մենք պետք է մտածենք ոչ թե այն մասին, ինչպես անենք, որ ավելի շուտ մեկուսացնենք և առանձնացնենք կույրերին կյանքից, այլ այն մասին, թե ինչպես ավելի շուտ ներառել կյանք»:
Ստեղծված դրությունից դուրս գալը, հատուկ դպրոցում հակասոցիալականության հաղթահարումը, Վիգոտսկին տեսնում էր հիմնավորված գիտական փորձի իրականացմամբ՝ սովորական երեխաների և առանձնահատուկ կրթական հնարավորություններով երեխաների համատեղ կրթությամբ:
Վիգոտսկին առաջիններից մեկն էր, որ հիմնավորեց կրթության և դաստիարակության ինտեգրման մոտեցման գաղափարը, մի քանի տասնամյակ առաջ անցնելով առաջին ինտեգրման փորձերից Արևմտյան Եվրոպայում , ԱՄՆ-ում և Ռուսաստանում:
XX դարի սկզբում Արևմտյան Եվրոպայի շատ երկրներում սահմանափակ հնարա-վորություններով երեխաների շահերը ներկայացնում էր այն ժամանակ ձևավորված հատուկ կրթության համակարգը: Սակայն դարի սկզբին տեղի ունեցող հասարակական-քաղաքական ցնցումները բացասաբար էին անդրադառնում կրթության այդ բավական երիտասարդ ոլորտի զարգացման վրա:
Առաջին աշխարհամարտը, հեղափոխությունները, պատերազմական հեղաշրջումները, արգելակեցին, իսկ տեղ-տեղ ամբողջությամբ ոչնչացրեցին մանկավարժական ձեռնարկումները:
No comments:
Post a Comment