Ինտեգրման գործընթացները
Ռուսաստանում սկսվեցին
միայն ХХդարի
90-ական թվականներին, ժամանակաշրջան, որը սկսվեց Ռուսաստանում ՄԱԿ-ի` երեխայի իրավունքների մասին
համաձայնագրի ուժի մեջ մտնելով(1990) և
մարդու, քաղաքացու
իրավունքների և
ազատությունների մասին
հռչակագրի ընդունմամբ(1991):
Ռուսական կրթական համակարգում ինտեգրման գործընթացների զարգացման գործում կարևոր նշանակություն ունեցավ 1995–1996 թ-ին ընդունված պետական օրենքները` «Հաշմանդամների սոցիալական պաշտպանության մասին», «Ռուսաստանի Դաշնության կրթական օրենքում լրացումներ և փոփոխություններ կատարելու մասին», որոնցից առաջինը` մասնավորապես, նախատեսում է սոցիալական պայմանների ստեղծում` հաշմանդամ երեխաներին ընդհանուր ձևի նախադպրոցական հաստատություններում մնալու համար:
Ռուսական կրթական համակարգում ինտեգրման գործընթացների զարգացման գործում կարևոր նշանակություն ունեցավ 1995–1996 թ-ին ընդունված պետական օրենքները` «Հաշմանդամների սոցիալական պաշտպանության մասին», «Ռուսաստանի Դաշնության կրթական օրենքում լրացումներ և փոփոխություններ կատարելու մասին», որոնցից առաջինը` մասնավորապես, նախատեսում է սոցիալական պայմանների ստեղծում` հաշմանդամ երեխաներին ընդհանուր ձևի նախադպրոցական հաստատություններում մնալու համար:
Կրթական
ոլորտի պետական
երաշխիքները ամրագրված
են «Ռուսաստանի
Դաշնության կրթական
համակարգում փոփոխություններ
և լրացումներ
կատարելու մասին»
օրենքով(1992)թ:
Օրենքը նախատեսում
է շեղումներով
երեխաների, դեռահաս,
զարգացման խնդիրներ
ունեցող երեխաների
համար ստեղծել
հատուկ(ուղղող)
կրթական հաստատություններ
(դասարաններ, խմբեր),
որոնք ապահովում
են նրանց բուժումը,
կրթությունը, սոցիալական
հարմարեցումը և
ինտեգրումը հասարակության
մեջ:
Այսպիսով,
երևում է,
թե ինչպես
աստիճանաբար՝ քայլ
առ քայլ օրենսդրական
մակարդակով ամրագրվում
է մանկավարժական
ինտեգրացիայի կոնցեպտուալ
գաղափարը, բայց
հիմնական իրավական
փաստաթուղթը ներառական
կրթության և
ուսուցման իրագործման
համար` Ռուսաստանի
Դաշնության օրենքը
առողջական սահմանափակումներով
անձանց հատուկ
կրթության մասին,
գործում է
առ այսօր միայն
նախագծի մակարդակով:
Այս
օրենքը ընդունվել
է Պետական
Դումայի կողմից,
և հավանության
է արժանացել
դաշնության խորհուրդում
1999թ-ի
հունիսին: Սակայն,
հենց նույն
տարում այդ
օրենքը մերժվել
է Ռուսաստանի
Դաշնության նախագահի
կողմից, ով գտավ
այդպիսի օրենքի
ընդունումը աննպատակահարմար,
քանի որ
այնտեղ պարունակող
նորմերի մեծ
մասը արդեն
ամրագրված էին
Ռուսաստանի Դաշնությունում
հաշմանդամների սոցիալական
պաշտպանվածության մասին
և կրթության
մասին օրենքների
համապատասխան դրույթներում:
Եվ այնուամենայնիվ, նշված օրենքները չեն շոշափում հանրակրթական դպրոցական պայմաններում
տարբեր հնարավորություններով երեխաների ինտեգրված
ուսուցման և դաստիարակության հարցը:
Նոր օրինագծի
ծրագիրը կարևոր
է առաջին
հերթին նրանով,
որ դրանում
առաջին անգամ
է փորձ արվել
սահմանել արդեն
գործող, բայց
ռուսական կրթական
համակարգի համար
դեռևս նոր
հասկացություններ: Մասնավորապես, այդ
սահմանումներից են.
– Ներառական կրթությունը միացյալ կրթություն է առողջական սահմանափակ հնարավորություններ ունեցող անձանց և այն անձանց , որոնք չունեն այդպիսի սահմանափակում:
– Ներառական կրթություն իրականացնող ուսումնական հաստատությունները այն ընդհանուր ձևի ուսումնական հասատություններն են, որտեղ ստեղծված են հատուկ պայմաններ սահմանափակ հնարավորություններով անձանց կրթություն ստանալու համար, այն անձանց հետ, որոնք չունեն այդպիսի սահմանափակումներ:
– Ներառական կրթությունը միացյալ կրթություն է առողջական սահմանափակ հնարավորություններ ունեցող անձանց և այն անձանց , որոնք չունեն այդպիսի սահմանափակում:
– Ներառական կրթություն իրականացնող ուսումնական հաստատությունները այն ընդհանուր ձևի ուսումնական հասատություններն են, որտեղ ստեղծված են հատուկ պայմաններ սահմանափակ հնարավորություններով անձանց կրթություն ստանալու համար, այն անձանց հետ, որոնք չունեն այդպիսի սահմանափակումներ:
Օրենքի
նոր նախագծի
կարևորությունը կայանում
է նրանում,
որ այնտեղ
առաջին անգամ
իրականում հայտարարվում
են ներառական
կրթության պայմանները:
Մասնավորապես
դրանցում ասվում
է, որ սահմանափակ
հնարավորություններով անձինք
իրավունք ունեն
կրթություն ստանալ
համընդհանուր ուսումնական
հաստատություններում և
պարապմունքի ընթացքում
օգտվել օգնականի
ծառայությունից:
Ապահովում
է առողջական
սահմանափակ հնարավորություններով
անձանց համար
ինտեգրված ուսուցում`
հոգեբանական, մանկավարժական
և բժշկական ցուցումներին
համապատասխան, այն
պայմանով, որ
ուսումնական հաստատությունն
ունենա ինտեգրված
կրթության և
ուսուցման համար
անհրաժեշտ հատուկ
պայմաններ:Այդ
նույն հոդվածը
սահմանում է
առողջական սահմանափակ
հնարավորություն ունեցող
անձանց թվի
քսան տոկոսանոց
սահմանափակում բոլոր
աշակերտների թվից:
Առանձին
ասվում է,
որ համատեղ
ուսուցման և
դաստիարակության պայմանները
չպետք է
բացասական անդրադառնան
այն անձանց
կրթության արդյունքների
վրա, որոնք չունեն
առողջական սահմանափակումներ:
Ընդունելով այդպիսի օրենքի կարևորությունը և վաղուց հասունացած ընդհանուր և հատուկ կրթական համակարգերի ինտեգրման անհրաժեշտությունը, հնարավոր չէ չնշել այդ կարգավիճակի միակողմանիությունը: Նկատելի առաջադիմություն և սահմանափակ հնարավորություններով երեխաների շահերը պահպանելու ցանկությամբ հանդերձ, օրենսդրական նախագիծը մոռանում է առողջ երեխաների շահերի մասին:
Ընդունելով այդպիսի օրենքի կարևորությունը և վաղուց հասունացած ընդհանուր և հատուկ կրթական համակարգերի ինտեգրման անհրաժեշտությունը, հնարավոր չէ չնշել այդ կարգավիճակի միակողմանիությունը: Նկատելի առաջադիմություն և սահմանափակ հնարավորություններով երեխաների շահերը պահպանելու ցանկությամբ հանդերձ, օրենսդրական նախագիծը մոռանում է առողջ երեխաների շահերի մասին:
Տպավորություն
է ստեղծվում,
որ առողջ երեխաները
ինտեգրված կրթության
պայմաններում հանդես
են գալիս միայն
որպես բարենպաստ
միջավայրը, որը,
սակայն, չպետք
է վնասի հաշմանդամ
երեխաների ներկայությունը :
Օրենսդրական
նախագծում ոչ
մի խոսք չի
ասվում այն
մասին, որ
ինտեգրված ուսուցումը
պետք է
օգտակար լինի
ինչպես սահմանափակ
հնարավորություններով երեխաներին,
այնպես էլ
առողջ երեխաներին:
Իսկ դրույթները
այն մասին, որ
համատեղ ուսուցումը
և դաստիարակությունը
չպետք է
բացասական անդրադառնան
առողջ երեխաների
կրթական արդյունքների
վրա, չի ենթադրում
համապատասխան դրույթներ
հաշմանդամ երեխաների
ուսուցման շահերի
վերաբերյալ:
Այստեղից
պարզ է
դառնում, որ
իրական ինտեգրված
ուսուցում հասկացությունը,
համենայն դեպս
այն ձևով, ինչպես
այն ներկայացված
է հատուկ
կրթության մասին
օրենսդրական նախագծում,
դեռևս սահմանափակ
է: Եկել է
ժամանակը ինտեգրված
ուսուցման և
կրթության հարցը
դուրս բերելու
հատուկ կրթության
խնդիրների նեղ
շրջանակներից:
Մեր
կարծիքով, հատուկ
մանկավարժության ավանդական
մեկուսացումը, մանկավարժական
ինտեգրման արհեստական
սահմանագծումը ընդհանուր
մանկավարժության ազդեցության
ոլորտից, խոչընդոտում
են ինտեգրման
գաղափարների իրագործմանը
ինչպես օրենսդրական,
այնպես էլ
գործադիր մակարդակներով:
Ինչ վերաբերում է
մանկավարժական ինտեգրման գաղափարի գործնական իրականացմանը
ռուսական հողում, ապա նման փորձ գոյություն ունի
90- ական թվականների սկզբից:
ԿՈԼՈՄՆԱՅԻ ԴՊՐՈՑ-ԿԵՆՏՐՈՆԻ ՓՈՐՁԸ
Թույլ լսող և համր երեխաների ներառական կրթության և դաստիրակոթյան օրինակներից մեկը,
զանգվածային մանկապարտեզներում և դպրոցներում,
Կալոմինսկում էր:
Կալոմենսկի նախադպրոցական
ուղղիչ մանկատունը
1992թ-ին
միացել էր Ռուսական-Ֆինլանդական «ինտեգրացիա» ծրագրին:
Այդ հաստատության մանկավարժական կոլեկտիվի հիմնական խնդիրներից մեկը սոցիալական պահվածքի ու շփման նորույթների ձևավորումն էր և երեխաների նախապատրաստումը ընդհանուր ուսուցման դպրոցի պայմաններում սովորելու համար:
Երեխային աստիճանաբար ինտեգրման աշխատանքները սկսվեցին շատ կարևոր պայման կատարելուց հետո` ծնողների ակտիվ մասնակցությանը ինտեգրման գործընթացներին: Ինտեգրման առաջին քայլը ամռանը երեխային տեղավորելն էր ընդհանուր մանկապարտեզում :
Երկրորդ քայլը երեխային ուղղարկելն էր
այդ մանկապարտեզի նախապարաստական խումբ` հիմնական
հաճախելու : Երրորդ
քայլը հանրային
դպրոցում ներառական
ուսուցումն էր
մասնագետների խնամակալության
ներքո, որոնց
գործունեության հիմնական
ուղղություններն են.
Նախապատրաստական
և ուղեկցող
աշխատանք հասակակիցների
հետ.
Խորհրդատվական
աշխատանք ընտանիքի
հետ
Խորհրդատվական
աշխատանք մանկավարժների
հետ
Ուղեկցող,
ուղղող աշխատանքը
երեխայի հետ:
Պետերբուրգյան փորձը
Մեկ այլ օրինակ է հանդիսանում է
Սանկտ Պետերբուրգի ախտորոշման և
ինտեգրման № 34 դպրոց-կենտրոնի փորձը, որը բացվել է
1992թ-ի
սեպտեմբերին: Կենտրոնի գործունեության հիմնական սկզբունքների թվին են վերաբերում.
-Հոգեբանական զարգացման շեղումների վաղ ախտորոշում
– Հոգեբանա-բժշկա-մանկավարժական համալիր մոտեցում:
– Տարբեր մակարդակի ուսումնական ծրագրերի ճկուն ընտրություն յուրաքանչյուր սովորողի համար:
– ծնողների հետ սերտ համագործակցություն:
-Հոգեբանական զարգացման շեղումների վաղ ախտորոշում
– Հոգեբանա-բժշկա-մանկավարժական համալիր մոտեցում:
– Տարբեր մակարդակի ուսումնական ծրագրերի ճկուն ընտրություն յուրաքանչյուր սովորողի համար:
– ծնողների հետ սերտ համագործակցություն:
Այդ
կենտրոնի գլխավոր
տարբերությունը մյուս
դպրոցներից, որոնք
աշխատում են
միասնական ծրագրով,
կայանում է
նրանում, որ
այնտեղ յուրաքանչյուր
աշակերտի համար
անհատապես ընտրվում
է իր ընդունակություններին
համապատասխան ծրագիր,
որն ապահովում
է ուսուցման
անհատականացման սկզբունքի
իրականացումը, որը
պարտադիր է
ինտեգրված խմբերի
պայմաններում:
Այսպիսով, տարբեր կրթական հնարավորություններով երեխաների ուսուցման և դաստիարակության ոլորտում ինտեգրման գործընթացների ուսումնասիրությունը պատմական տեսանկյունից ցույց է տալիս, որ ինտեգրման մանկավարժությունը, որն ընդգրկում է ինչպես հատուկ կրթական հնարավորություններով երեխաների, այնպես էլ այն երեխաների շահերը, որոնք այդպիսի սահմանափակումներ չունեն, պետք է դիտել , որպես ընդհանուր մանկավարժության ինքնուրույն մասնաճյուղ, անկախ հատուկ մանկավարժությունից:
Այսպիսով, տարբեր կրթական հնարավորություններով երեխաների ուսուցման և դաստիարակության ոլորտում ինտեգրման գործընթացների ուսումնասիրությունը պատմական տեսանկյունից ցույց է տալիս, որ ինտեգրման մանկավարժությունը, որն ընդգրկում է ինչպես հատուկ կրթական հնարավորություններով երեխաների, այնպես էլ այն երեխաների շահերը, որոնք այդպիսի սահմանափակումներ չունեն, պետք է դիտել , որպես ընդհանուր մանկավարժության ինքնուրույն մասնաճյուղ, անկախ հատուկ մանկավարժությունից:
Այդպիսի համոզմունքը
պայմանավորված է
նրանով, որ
տարբեր կրթական
հնարավորություններով երեխաների
ներառական կրթությունն
ու ուսուցումը,
որպես մարդասիրական
այլընտրանք, ավանդական
բաժանված ընդհանուր
և հատուկ
կրթության համակարգերի,
կոչված է սոցիալական փորձի
հարստացման միջոցով
մանկական կոլեկտիվում
նորմալացնելու հարաբերությունները
առողջ և
սահմանափակ հնարավորություններով
երեխաների միջև
և դրանով
առավելություն տալու
յուրաքանչյուր երեխայի
սոցիալական, բարոյական
և ճանաչողական
զարգացմանը:
No comments:
Post a Comment