Ինչպես տեսականորեն, այնպես էլ գործնականում գրադարանները և գրադարանային
սպասարկումը հիվանդների համար անցել են երկար և հաջողված ճանապարհ: Մեծ մասամբ նրանց
հաջողությունը կապված էր հ այն բանի հետ, որ գրքերը և ընթերցանությունը իրենց ուժերի
չափով կարողանում են զբաղեցնել, շեղել, աջակցել,
բարձրացնել տրամադրություն, կարող են նպաստել
հիվանդների առողջացմանը: Գրքերը և ընթերցանությունը թերապեվտիկ միջոցներ համարվեցին
մեծ մասամբ միջնադարի վերջում:
Օրինակ՝հիվանդների համար գրադարանների
կարիքների մասին մասնավորապես՝բժշկության մեջ անգլիացի բժիշկ Բրյուս Պորտերը գրում
էր,որ Կահիրեյում Ալ Մանզորիի մեծ հիվանդանոցը 1276թ-ին ապահովում էր ոչ միայն բժշկական, այլև
վիրահատական խնամք: Դրանց հետ մեկտեղ կարդում էին Ղուրան հիվանդներին, որոնք ցանկանում
էին լսել և այն հիվանդներին, որոնք չէին կարողանում քնել: Բացի այդ երաժշտություն էին
նվագում և հեքիաթներ կարդում: Բրյուս Պորտերը
ունեցավ առաջին պատկերացումները հիվանդների համար գրադարանի մասին և բուժման ասպարեզում նրա դերի մասին :
Հոգեբուժական հիվանդանոցները՝հատկապես 18 -ից 19-րդ դարերում Անգլիայու, Ֆրանսիայում, Գերմանիայում և Շոտլանդիայում ունեին
գրադարաններ հիվանդների համար: Այն բժիշկները, որոնք բուժում էին հոգեկան հիվանդներին
այդ երկրներում նշանակում էին ընթերցանությունը որպես թերապիա: Ինչպես նաև 19-րդ դարի սկզբում հոգեկան հիվանդների ընթերցանությունը
համարվում էր շատ կարևոր: ԵՎ Կացարանները և հոգեբուժարանները ունեին կազմակերպված գրադարաններ
հիվանդների համար:
Իսկապես այդ ժամանակաշրջանում հիվանդների
համար թերապեվտիկ ծրագրերով գրադարանային սպասարկումը
էական տարր էր հոգեկան հիվանդների համար: 19-րդ
դարի կեսերին ինչպես հոգեբուժարաններում, այնպես էլ ընդհանուր հիվանդանոցներում կարելի
էր գտնել տպագիր կատալոգներ, գրքեր հիվանդների համար:
19-րդ դարի կեսերին և 20-րդ դարի
սկբին լավ համոզվելու նպատակով հիվանդների համար գրադարանը արժեվորելով բժիշկ-պրակտիկանտները
սկսեցիան ուսումնասիրել այդ ոլորտը: Օրինակ՝ Դ Թայլորը կատարեց 70 գրադարանների ուսումնասիրություն, որոնք սպասարկում են հիվանդներին և արդյունքները հրապարակեց Գրադարանային ասոցիացիայի
ամենամյա համաժողովին: Բացի այդ նա նշեց, որ մեծ մասամբ հարցմանը մասնակցած բժշկական
աշխատակիցները ենթադրում էին, որ գրքերը կամ ընթերցանությունը նպաստում էին հիվանդներին
խնամելուն և պահանջում էին ներկայացնել գրադարանային նյութեր հիվանդների համար: Գերմանիայում էլ էին զբաղվում հետազոտություններով
: Հիվանդանոցների սպասարկման վերաբերյալ տեղեկություններ տրամադրեցին Է Շուլցե
1907թ-ին և Խրոմզեն 1913թ-ին:
1911թ-ին Էդիթ Ջոնսը հրապարակեց
ուսումնասիրությունների գրադարանային սպասարկմամբ արդյունքները 121 հոգեբուկան հիվանդանոցում (իր կարծիքով արդյունքները լավագույնը չէին և նա դիմում էր գրադարանային
ասոցիացիային մարզերում ավելի շատ ուշադրություն դարձնել գրադարանների հիվանդների համար,
որոնք գտնվում էին փակի տակ):
20-րդ դարի կեսերին հիվանդանոցում բժիշկների և գրադարանավարների ջանքերի շնորհիվ, որոնք խորապես
հավատում էին գրքերի և ընթերցանության թերապեվտիկ արժեքներին արագ զարգանում
էին գրադարանները հիվանդներին համար:
Առաջին համաշխարհային պատերազմը
դարձավ կարևոր խթան դրանց զարգացման համար, ինչպես և զինվորական ծառայողների հաջողության շնորհիվ :
Որոշ երկրներում առաջացավ հստակ և տարածված պատկերացումներ այն բանի վերաբերյալ, որ
գիրքը և ընթերցանությունը կարող են նպաստել լավ ինքնազգացողությանը և առողջությանը:
Զինվորական ծառայության ծրագիրը
կազմակերպված էին զինվորականներին՝համակարգված
գործողություններից ապահովելու այդ թվում վիրավորներին,
հիվանդներին, հոսպիտալացվածներին գրքերով և ընթերցանության համար անհրաժեշտ այլ նյութերով
:
Գրականությամբ հնարավոր չէ հետևել
զինվորական ծառայության բոլոր ծրագրերին: Բայց ծրագրերը, որոնք մշակված էին Մեծ Բրիտանիայում
և ԱՄՆ-ում նկարագրված են մանրամասն: Մեծ Բրիտանիյում զինվորական ծառայությունը սկսած
1914թ-ին կազմակերպվեց կամավորական ծրագրով՝
առաջին հերթին Լոնդոնյան գրադարանի գրադանավարների կողմից: Այն գործում էր Խ. Մ. Բեքհեմի ընդհանուր հովանավորության, Սվ Իոննաի օրդենի ֆինանսական օգնություն և Բրիտանական Կարմիր Խաչի ընկերության կողմից:
Ամենասկզբում ծրագիրը նախատեսում
էր գրքեր հիվանդ զինվորներին, որոնք պառկած էին հոսպիտալներում և հիվանդանոցային դատարաններում: 1918թ-ին գործը սկսեց տարածվել նաև քաղաքացիական
հիվանանոցների վրա: Այդ նույն թվականին ծրագիրը ունեցավ հրաշալի արդյունքներ՝տրվեց
երկումիլին գիրք, ամսագրեր, թերթեր:
ԱՄՆ-ում զինվորական ծառայությունը
կազմակերպվեց 1917թ-ին ամերիկյան գրադարանային ասոցիացիայի ղեկավարությամբ: Ի սկզբանե ամերիկյան գրադարանային ասոցիացիան մատակարարում
էր գրականության հիմնական ճամբարում և Ամերիկյան զինված ուժերի համար ամբողջ աշխարհում:
Սակայն 1918թ-ին այն ընդլայնեց իր սպասարկումը հոսպիտալների արտօվկիանոսային գրադարանային
գնացքների վրա, որոնցից օգտվում էին ամերիկյան զինվորականները: Ամերիկյան գրադարանային ասոցիացիան նշանակեց պրոֆեսիոնալ գրադանավարներին աշխատանքի
նահանգներիփոքր գրադարաններ մեծ հիվանդանոցներում,
այն ժամանակ, երբ փոքր հիվանդանոցների գրադարանային գործը վերահսկվում էր նահանգի տեղային
գրադարանի կողմից:
Երկրորդ տարվա վերջում զինվորական
ծառայությունը մատակարարում էր գրականությամբ
3981 սպասարկման կետերում: Երկու երկրներում էլ զինվորական ծառայությունը հասավ
մեծ հաջողությունների: Առաջին հերթին նկատվեց զինվորականների մոտ գրականություն ընթերցելու
դրական արդյունք: Ամենայն հավանականությամբ այն ամենալավ նկարագրված է ամերիկյան գրադարանային
ասոցիացիայի ղեկավարությամբ հիվանդանոցային գրադարանի վարչության դիմումում: Մեզանից
շատերը կարող են պատկերացնել հիվանդների համար գրադարանների թերապեվտիկ, մեծ նշանակությունը,
որոնք հրաշալի ձևով անմիջապես հայտնվեցին
առաջին համաշխարհային պատերազմի ժամանակ բանակի հիվանդանոցներում: Այդ տառասեր
խմբի մեծամասնության մարդկանց համաավերը ավելի հեշտ դարձան շնորհիվ գրականության, որոնք շեղում էին նրանց և աջակցում
էր նրանց որևէ խորհրդվոր ձևով: Թերևս հնադարյան
ֆիվերից ժամանակներից հետո շատ մարդիկ հասկացան, որ գրքերը իսկապես կարող են
լինել դեղ հոգու համար, և հետևաբար մարմնի:
Անգլիական զինվորական ծառայությունը
ավարտեց իր գործունեությունը 1919թ-ին, բայց կարմիր խաչի կազմակերպությունը և Իվաննայի
հիվանդանոցային գրադարանը հասկանալով գրականության նշանակությունը, շարունակեցին աշխատանքը
գրադարանային սպասարկումն ընդլայնելու համար խաղաղ ժամանակ քաղաքացիական հիվանդանոցներում: Պատերազմից հետո ԱՄՆ-ն ամերիկյան գրադարանային
ասոցիացիան սարքավորումներն ու գրքերը հանձնեց զինվորական իշխանություններին, բայց
շարունակեց աշխատանքը պետական առաղջապահական հիվանդանոցների վերականգման գործում: Վերջի-վերջո
պետությունը իր վրա վերցրեց այդ հիվանդանոցների գրադարանների վերահսկողությունը: Նրանք
վերածվեցին վետերանական բյուրոների գրադարանների, որոնք հիմա հայտնի են որպես վետերանական ադմինիստրացիաներ:
Հիմնականում զինվորական ծառայության
այդպիսի հաջողությունը առաջին համաշխարհային պատերազմից հետո արագ աճեց գրադարանների
թիվը արագ աճեց: Գրականությունից երևում է, որ այն հատկապես երևում էր ԱՄՆ-ում: Այդ
ոլորտի աճը դրսևորվում
էր Ավստրալիայում, Չեխոսլովակիայում, Դանիայում, Ֆրանսիայում, Գերմանիայում, Անգլիայում,
Նոր Զելանդիայում, Իսպանիայում, Շվեցիայում:
Հիվանդների համար գրադարանի հանդեպ
ուշադրությունը լայն տարածում գտավ և շուտով այն հանգեցրեց ազգային և միջազգային հիվանդների
համար գրադարանների կոմիտեի ստեղծմանը: Նրանց աշխատանքի մասին պատմությունը
դուրս է գալիս այդ ներդրումից դուրս,բայց պետք է հիշել սկզբնական իրադարձությունը:
Ի սկզբանե ամերիկյան գրադարանների ասոցիացիան ձևավորեց կոմիտե Գրադարանների հաստատություններում տեղեկատվական անվան ներքո: Ի սկզբանե այն պետք է
ներկայացներ գրադարաններ հիվանդանոցում՝ բարեգործական և ուղղիչ հաստատություններում,
բայց 1923թ-ին այն փակվեց հիվանդանոցներում
շատ գրադարանների գործունեության ընդլայնման պատճառով և այդ պատճառով Ամերիկյան գրադարանային ասոցիցիայի
կողմից ստիպված ստեղծվեց հիվանդանոցային գրադարանների եկրորդ կոմիտեն միայն այդ պահանջներով, այն ժամանակ, երբ գրադարանային հստատությունների
կոմիտեն շարունակում էր աշխատանքը ոչ հիվանդանոցային գրադարանային հաստատությունների
հետ: Հաջորդ տարի նույնպես Ամերիկյան գրադարանային
հաստատությունների շրջանակում տեղի ունեցավ կլոր սեղան «Հիվանդանոցային գրադարանների
կրթություն անվանումով»: Նա շատ արագ դարձավ ավելի արդյունավետ: Երկու խմբերից ելույթ ունեցավ օրինակ՝ այն առաջին
հայտնի հիվանդանոցային գրադարանների համար հիվանդներին սպասարկող ստանդարտների հավաքածուն: Մի քանի տարի հիվանդանոցային
գրադարանների կոմիտեն և «կլոր սեղանը» աշխատեցին միասին և ձգտում էին նմանատիպ նպատակների:
No comments:
Post a Comment