Իֆլա հիվանդանոցային գրադարանների
կրթական կոմիտեն: Իֆլա հիվանդանոցային գրադարանային կոմիտե ստեղծելու գաղափարը առաջին
անգամ ասվեց Բրիտանական հիվանդանոցային գրադարանի
ասոցիցիայի տարեկան համաժողովում1930թ-ին: Հնչեցին գրադարանների և հիվանդների համար
ծառայության մասին նկարագրություններ, ինչպես էին դրանք իրականացվել Դանիայում, Գերմանիայում,
Անգլիայում, Շվեցիայում,ԱՄՆ-ում: Համախմբվածության հույսով, ոլորտը, որը արագ աճում
էր նրանց աչքին, նիստի մասնակիցները պայմանավորվեցին
փորձ անելու ստեղծելու հիվանդների համար գրադարանի միջազգային միություն: Նրանք նաև
համաձայնվեցին, որ անհրաժեշտության դեպքում այն
պետք է այդ ոլորտը միջազգայնորեն քննվեր, որը պետք է բացահայտեր տեղեկություններ,
մեթոդներ և ձեռքբերումներ այդ գրադարանների վերաբերյալ:
Այդ «Քեմբրիջյան առաջարկությանը»
հանգեցրեց երկու հիվանդների համար ենթահանձնաժողովների ստեղծմանը: Մեկը գործում էր միջազգային հիվանդանոցների ասոսացիայի հովանու
ներքո, իսկ մյուսը գրադարանային ասոսացիայի միջազգային ֆեդերացիայի խնամակալության
տակ: Անհայտ է, որ մեկն էր մտնում առաջին ենթակոմիտեների մեջ, բայց ենթակոմիտեն առաջարկվել
է իֆլա համաժողովը Մեծ Բրիտանիայում,1931թ-ին, որի նպատակն էր խրախուսել ընթերցանությունը
30երկրներում: Ենթակոմիտեի մեջ պետք է մտներ երկու ներկայացուցիչ յուրաքանչյուր երկրից:
Ընդ որում առաջինը պետք է լիներ գրադարանի
ներկայացուցիչ, մյուսը հիվանդանոցի: Ենթակոմիտեի ծրագրի վրա կատարվեց աշխատանք և
1935թ-ին պաշտոնապես ձևավորված 12 երկրներից իրենց ներկայացուցիչների հետ: Այդ ժամանակ
նա ստացավ «հիվանդանոցային գրադարան» պաշտոնական
անվանումը:
Սակայն տարիների ընթացքում Իֆլաի
տեղադրման հետևանքով ենթակոմիտեի կարգավիճակը դարձավ կոմիտե, հետո ենթաբաժին՝վերջապես բաժին: Նրա
հիմնական անվանումը «գրադարաններ հիվանդանոցներին կից»: Այն անցավ փոփոխություններով՝
փոխվեցին արդյոք նրա խնդիրները:Ավելի նշանակալի դարձավ բաժնի փոփոխությունը հիվանդանոցի
հիվանդների գրադարանային սպասարկումը ոչ լիարժեք ընթերցողներին: Իսկ1984թ-ին ֆիզիկական
և հոգեկան խանգարումներով մարդկանց գրադարանային սպասարկման բաժինը:
Առաջարկություններ իֆլա հիվանդանոցների
գրադարաններին հիվանդների համար
1960 - ից 1984 թ-երին IFLA-ն
հրապարակել է առաջարկությունների հիվանդների
համար գրադարանների մասին չորս Կոմպլեկտներ: 1960-ից մինչև 1984 թ-ը Իֆլան հրատարակեց
առաջարկությունների չորս հավաքածուներ հիվանդների համար գրադարանների համար: Առաջին հավաքածուն հրապարակվել
է 1960թ-ին «Լիբրի» ամսագրում «Հուշագիր հիվանդանոցային գրադարանների համար»: Կրճատված
տարբերակը հրապարակվել է «Համառոտ հիվանդանոց » ամսագրում:
Առաջարկությունների եկրորդ հավաքածուն
Իֆլա ստանդարտներ հիվանդանոցային գրադարանների համար հրապարակվեց «ՅՈՒՆԵՍԿՕ -ի տեղեկագիր գրադարանների համար» Ifla-ի երրորդ
առաջարկությունների հավաքածուն հրապարակվեց պարբերությունների տեսքով «Հասարակական
գրադարանների ստանդարտներով» հասարակական գրադարանների բաժնում: Արտացոլելով կոմիտեի
լայն շահերը, առաջարկությունները ուշադրություն դարձրեցին ոչ միայն հիվանդանոցի հիվանդների
վրա, այլև տանից բերված ընթերցողներին վատ
տեսողությամբ մարդկանց, ցերեկային կենտրոններից, ակումբներից, ծերանոցներից, բանտերից,
նախնական կալանքի վայրերից, կալանքի կենտրոններ:
Վերջապես 1984թ-ին Իֆլան հրատարակեց «Գրադարանների ղեկավարությունների
համար, որոնք սպասարկում են հիվանդանոցում բուժվող հիվանդներին, ֆիզիկական և հոգեկան
թերություններով մարդկանց բնակավայրերում»:
Այս անգամ ավելացվել են ծառայություն մյուս խմբերին ներառյալ ֆիզիկական և հոգեկան
թերություններով խուլ,մտավոր հետամնաց , հոգեկան հիվանդներին, աֆիազիյով, դիսպլեկսիայով,
շարժական հիվանդություններով մարդկանց:
Գիտակցելով ունիվերսալ օգտագործման
չափորոշիչների կազման անհնարինությունը, փաստաթղթի հեղինակները 1984թ-ին դրա փոխարեն փորձեցին կազմել ենթադրվող հրամանների հավաքածու, հիմնվելով այդ ոլորտում գրադարանավարների
աշխատանքի և փորձի վրա «ղեկավարությունը» հաշվի
առավ ազգային գրադարանային ասոցիացիաների կողմից կատարված ողջ աշխատանքը:
1.Ղեկավարության
պարամետրերը
2.Նպատակը:
Ղեկավարությունը
ընդունում է, որ տարբեր պահանջների և ռեսուրսների պատճառով մշակութային, սոցիալական,
քաղաքական տարբեր երկրների տարբերություններով
ոչ մի մեթոդ, ոչ մի պլան չի կարելի առաջարկել որպես ունիվերսալ, այդ պատճառով
ղեկավարության նպատակը կազմված է ներկայացված մակարդակներից, որին պետք է ձգտել հիվանդների
ծառայությունը: Այն կազմակերպված էր այնպես, որ այն հնարավոր լիներ օգտագործել որպես
նման ծառայությունների ինդիկատիվ ձևերը: Խումբը հույս ունի, որ նրանք այդպիսով համարյա
ցանկացած իրավիճակում օգտակար կլինեն և որ ցանկացած հաստատություն կորոշի իր համար
ներկայացված ծառայությունների իրականությունն ու համապատասխանությունը:
Խնդիրներ
Համապատասխանել հաստատված հիվանդների
համար գրադարանների և գրադարանային սպասարկման ծառայություններին: Ձգտել արդեն գործող
ծրագրերի իդեալի կատարելիությանը: Խրախուսել
արտաքին հաստատություների գրադարանային սպասարկման ընդլայնումը մարդկանց երկարաժամկետ
խնամքի հաստատություններում լուսաբանման նպատակով:
Գործողությունների շրջանակ
Ղեկավարության պլանով հիվանդների
համար գրադարանների և գրադարանային ծառայություններին պետք է կիրառվի բժշկական հաստտություններում
բոլոր տարիքի, բոլոր տեսակի տարեց մարդկանց
համար, ֆիզիկական և հոգեկան խնդիրներով մարդկանց տնային պայմաններում, տանը և այլ հաստատություններում:
Առաջարկություններ
Ղեկավարությունը առաջարկում է հետևյալը
Գրքերը և այլ գրադարանային նյութերը
ունեն ներքին արժեք բոլորի համար անկախ տարիքից, կրթությունից, սոցիալական կարգավիճակից,
ֆիզիկական և մտավոր ընդունակություններից: Գրքերը և այլ գրադարանային նյութերը յուրահատուկ
և զուտ անձնական ձևով տալիս են ստանալու, զբաղվելու, ինքնակրթվելու հնարավորություն: Մարդիկ յուրաքանչյուր
խավին՝ ներառյալ նրանց, ովքեր գտնվում են բժշկական հաստատություններում կամ խնամքի
այլ հաստատություններում, պետք է իրավունք ունենան ձեռք բերելու գրքեր և գրադարանային
նյութեր իրենց կարիքներին և հետաքրքրություններին համապատասխան:
Գրքերը, ընթերցանությունը և գրադարանային
նյութերը կարող են դրական ազդեցություն ունենալ ֆիզիկական կամ հոգեկան հիվանդ մարդկանց
առողջացման գործում:
Անհետաձգելի խնամք-կարճաժամկետ
խնամքի ցուցաբերումով կապված վնասվածքի և հիվանության
հետ:
Հարմարեցված գրականություն-գրքերը
և այլ նյութերը, ինչի ձևը կամ պարունակությունը հարմարեցված էին բավարարելու հատուկ
ընթերցողների կարիքները օրինակ՝մեծ շրիֆտով գրքերը վատա տեսողությամբ մարդկանց համար են, հեշտ կարդացվող
գրքերը մտավոր հետամնաց մարդկանց համար են:
Օժանդակ սարքեր-մեխանիզմներ, որոնք
թույլ են տալիս ֆիզիկական և հոգեկան խնդիրներով մարդկանց օգտագործել ստանդարտային նյութեր, սարքավորումները,
ռեսուրսները՝օրինակ էլեկտրոնային էջերի փոխելու նյութեր, նրանց համար,
ովքեր չեն կարողանում բռնել գիրքը բրոլևյան
ստեղմնաշարը վատ տեսողությամբ մարդկանց համար է:
Մշտական խնամք-շարնակական խնամք կապված հիվանդության, խանգարման, կամ այլ առողջական խնդիրներով:
Կլինիկա-հիվանդանոցի ղեկավարության վայրում, որը կազմակերպում է միայն ամբուլատոր բուժում:
Ֆոնդերը-Գրքերի ֆոնդ
Հիվանդանոցային գրադարան-գրադարան, որը տեղակայված է հիվանդանոցում և սպասարկում է տվյալ
խմբի ընթերցողներին:
Նպատակները-նպաստել հիվանդների առողջացմանը հետևյալի միջոցով: Հավաքագրման,
կազմակերպման կամ գրադարանային նյութերի սպասարկում, որը ցանկացած հիվանդի խնդիրներից կարող է դառնալ
զբաղվածության, թերապիայի, մշակույթի, իսկ որտեղ համապատասխանում է, նաև կրթության
և ուսուցմն գործում: Հաղորդագրություն, ինչպես նաև անհրաժեշտ տեղեկատվություն առողջության
վերաբերյալ, լավ վիճակի և կոնկրետ հիվանդության, խանգարումների և մյուս խնդիրների,
որոնք վերաբերյալ ներառյալ էթիոլոգիային, ախտորոշում , կանխատեսում, բուժում: Համագործակցություն
հիվանդների խնամքի այլ կառույցների հետ: Համագործակցություն հասկանալով հետևյալի մասին.
Գրադարանային
նյութերը- Ուրիշների համար հակառակ հիվանդանոցային
միջավայրում շատերին վախեցնող դա միակ միջոցն
է:
Ընթերցանությունը-
դա ամենաքիչ թվարկված և հավանաբար պրակտիկորեն
ամենամշտական հանգստի ձևն է, որը հասանելի է հիվանդանոցներում հոսպիտալացվածների համար:
Խթանում, հասկանալով, որ ամբողջ
խնամքի համաձայն հիվանդների հանդեպ գրադարաննները կամ գրադարանային սպասարկումները
պետք է լինեն կարճ կամ երկարաժամկետ խնամքի
հաստատության հիմնական մասը:
Ընդհանուր առաջարկություններ
Տվյալ առաջարկությունները արտացոլում են սպասարկման
իդեալական մակարդակը: Նրանցից օգտվել պետք
է ընտրողաբար յուրաքանչյուր ռեսուրսներին և սպասարկմանը համապատասխան, որոնք հասանելի
են նրանց:
Պոտենցիալ հաճախորդներ
Հաճախորդների գրադարանի մասնաշենքը
սովորաբար մտնում են ոչ հիվանդները կամ նրանց ընտանիքները այստեղ կարող են լինել նաև
ամբուլատոր հիվանդները , հիվանդները մինչև բուժումը և դրանից հետո, հիվանդները, որոնք
բուժօգնություն են ստանում տանը կամ իրենց
գյուղում և հիվանդանոցի աշխատակազմը: Հիվանդները և բնակիչները գրադարանից օգտվում են
տարբեր պատճառներով: Ընտանիքները, ամբուլատոր հիվանդները , հիվանդները բուժումից առաջ
և հետո, նրանք ովքեր օգնություն են ստանում տեղամասում փնտրում են հիմնականում բժշկական
տեղեկատվական նյութեր: Այնուամենայնիվ այդ նյութերի ներկայացման միջոցառումը շատ են
տտարբեր երկրներում՝նույնիսկ մի երկրի սահմանից դուրս: Որոշ դեպքերում հիվանդանոցային
գրադարանը տալիս է հիվանդներին բժշկական տեղեկատվական նյութեր, այն ժամանակ, երբ տեղական
հասարակական գրադարանը բավարարում է ամբուլատոր հիվանդների այդ պահանջները: Երբեմն բժշկական գրադարանները նույնպես սպասարկում
են վերջին խմբերը: Որոշ դեպքերում ղեկավարվող կազմակերպության բաժինը կամ կազմակերպությունը
կլինեն բժշկական տեղեկատվական նյութերի հիմնական սպասարկողները: Լինում է նաև այնպես,
որ պատասխանատվությունը ընկնում է հիվանդների համար գրադարանի վրա: Ցանկացած կազմակերպության
կազմում տեղական միտումները կորոշեն ցանկացած գրադարանի հավանական իրական հաճախորդների
թիվը: Հաշվի առնելով այն, որ հիվանդանոցի աշխատակազմը օգտվում է գրադարանից այդ շարունակվող
փոխազդեցությունը, եթե անգամ այն անձնական օգտագործման համար է, կարևոր է, քանի որ այն թույլ է տալիս աշխատակազմին
տեսնել նյութերը և ծառայությունները, որոնք հասանելի են հիվանդներին: Դա նաև հնարավորություն
է տաիս հանդիպելու և հաղորդակցվելու հիվանդների հետ ոչ հիվանդանացային՝ գրեթե ընկերական միջավայրում: Այսպիսով հնարավորինս խթանում է նրանց
պատկերացումները և ամրապնդում է նրանց կապը:
Պլանավորման ասպեկտները
Հիվանդները կամ բնակիչները կլինեն
գրադարանի ընթերցողների հիմնական կոնտինգենտը: Այդ պատճառով գրադարանային սպասարկում
պլանավորելուց պետք է կենտրոնանալ նրանց վրա: Ընդհանուր առմամբ նրանք ներկայացնում
են իրենցից հասարակության խաչաձև բաժինը-նրանք շատ տարբեր տարիքի են, նրանց տնտեսական,
սոցիալական, մշակութային, էթնիկական և կրթական մակարդակները նույնպես չափազանց տարբեր
են: Այնուամենայնիվ նրանք ունեն ընդհանուր գիծ՝ հիվանդություն կամ խանգարում , ինչը
կարող են հանգեցնել սահմանափակ
աշխատունակության, թուլության, ընկճվածության, հոգնածության, սահմանափակ ֆիզիկական
տեղաշարժման և համակարգման, դժվարություններ վերջույթների շարժման ժամանակ և հաղորդակցման, շնչելու
սահմանափակման, և հետևաբար սահմանափակ հնարավորություններ,
տեսողության կամ լսողության վատացում, իսկ
ծեր տարիքում քրոնիկ հիվանդությունների ժամանակ, հնարավոր է սահմանափակում ուժերի,
զգոնության, տեսողության և լսողության ժամանակ:
Հիվանդների տեսակից ելնելով պետք
է նաև նկատի ունենալ գրադարանների դերը որպես թերապեվտիկ միջոց, որը շեղում է հիվանդներին
հիվանդություններից, և զբաղեցնում է նրանց դրական ձևով : Այսպիսով գրադարանը նպաստում
է բուժմանը: Այնտեղ, որտեղ առաջին հերթին խնամքն է,ոչ թե բուժումը, գրադարանը
առաջարկում է ամենաքիչը թերապեվտիկ նոր միջոցներ: Այն նաև կարող է օգնել վերացնել անօգնականության
և կախվածության զգացողությունները: Կարող է սովորեցնել և տեղեկատվություն փոխանցել:
Գերմանական ինստիտուտի համար գրադարանի
գրադարանային գործի հիվանդների հրահանգը ասում է . Հիվանդների համար հիվանդանոցում մնալը
նշանակում է շատ դժվար հոգեբանական զգացողությունների ժամանակ և այն ներգործություն
է ունենում նրանց հոգեբանական վիճակի վրա: Դա կապված է անձնական կյանքում հանկարծակի
կորստի հետ, ընտանեկան վիճակի հետ,ամենօրյա կյանքի սոցիալական փոխզդեցության հետ: Աշխատակազմի
միջամտությունը, այնպիսին,ինչպիսի գրքեր կամայլ միջոցներ առաջարկելն է, գրադարանը օգնում է հանգստացնել հիվանդներին
և ի վերջո արագացնում է ապաքինումը:
Կազմակերպությունը
Ապահովել հիվանդներին գրադարանային
նյութերով և ծառայություններով կարելի է տարբեր ձևերով: Ամենատարածված ձևը –դա հաստատությունում
անկախ վայրի օգտագործումն է, արտաքին ծառայության օգնությամբ:
Անկախ գրադարան
Գրադարանը հովանավորվում է գլխավորող
կազմակերպության կողմից: Այդ դեպքում գրադարանին կաջակցի տեղական կազմակերպությունը,
որը վճարում է տարածքի, աշխատակազմի, սարքավորումների,
նյութերի, ծրագրերի համար:
Գրադարանը համատեղ հովանավորվում է գլխավորվող կազմակերպության
և արտաքին հաստատության կողմից՝օրինակ տեղական կամ տարածաշրջանային գրադարանի կողմից:
Այստեղ բաժանվում են ծախսերը: Այսպես առաջատար կազմակերպությունը կարող է ապահովել
տարածքը, սարքավորումները, կամավոր աշխատողների, իսկ արտաքին հաստատությունները ապահովում
են ֆոնդերը, ծրագրերը, ծառայությունները, պրոֆեսիոնալ աշխատակազմ:
No comments:
Post a Comment